Archieven

Kunst is Kijken

Kunst is kijken en dat kunnen kunstenaars en kinderen het best! Dus dat gaan we doen. Ik maak hier o.a. gebruik van de methode VTS: Visual Thinking Strategies. Een methode om beter te leren waarnemen, kritisch te kijken zonder oordeel, open te staan voor andere meningen, alles wat je zegt is de moeite waard!

We kijken naar verschillende werken van kunstenaars. Bij het schilderij van Frida Kahlo kijken we langer dan de gemiddelde 9 seconden en bedenkt en tekent eenieder het moment ervoor of erna. Bij Picasso’s wheeping woman vragen we ons af, wat haar zo verdrietig heeft gemaakt en wat haar naam is?  Verschillende korte opdrachten worden gekoppeld aan 2 en 3 dimensionale beelden.  Alles wat de verbeeldingskracht en uitdrukkingskracht in taal groter maakt.

Na het bekijken en bevragen van ieder kunstwerk wordt een korte creatieve opdracht gemaakt. We gaan blind tekenen, we luisteren naar muziek en gaan daarop tekenen, maken een ‘one minute sculpture’ en nog veel meer.
In de middag wordt er een gemeenschappelijk sculptuur gemaakt die in de klas kan blijven hangen. Dit kunstwerk zal door de leerlingen uitgebreid worden bekeken, worden bevraagd en er wordt een titel bij bedacht.

Benodigde materialen:  beamer of digibord, inlogcode digibord, A3 en A4 papier, kleurpotloden, gum, stiften, lijm, elastiekjes, scharen, verf, zwart papier, witte potloden

Kerndoel PO: 1, 2, 3, 54, 55, 56

 

Nynke Deinema

Als beeldend kunstenaar/docent kunsteducatie freelance ik al geruime tijd in Amsterdam en daarbuiten.
Naast de Gerrit Rietveld academie heb ik ook een Pabo afgerond en heb geruime tijd als vakdocent gewerkt, waaronder in de Haagse Schilderswijk, daar heb ik het vak kunsteducatie opgezet en een bijbehorende leerlijn geschreven.
Mijn specialisatie ligt bij het ontwikkelen en uitvoeren van betekenisvolle, originele en uitdagende workshops voor basis- en voortgezet onderwijs en voor speciaal onderwijs, (cluster 2, ik spreek gebarentaal), uitgaande van authentieke kunsteducatie.

Mijn kunstenaarsachtergrond: www.nynkedeinema.nl  zet ik in bij de kunsteducatielessen.

 

VISUAL STORYTELLING- Illustreren kun je leren

ILLUSTRATIES MAKEN bij de verhalen TOON VAN TELLEGEN

In allerlei boeken zoals voorleesboeken, kinderboeken, wetenschapsboeken, informatieve boeken, lesboeken, kranten, tijdschriften en nog veel meer komen we illustraties tegen. Dit geeft vaak mooie beeldtaal en wekt tal van associaties op. Illustraties zijn vaak gekoppeld aan een stuk tekst om de inhoud van de tekst te versterken en letterlijk te illustreren. Een verhaal kan je dus ook vertellen in een tekening/ schildering/collage of mixed mediatechniek. Zo kan je je eigen beeld bij een verhaal vertellen en ontstaat er beeldtaal.

Door het voorlezen van de prachtige verhalenboeken van Toon van Tellegen gaan we ons laten inspireren om illustraties te maken bij zijn verhalen en bundelen we dit tot een bijzonder boekje. Zo gaan we werken met diverse materialen waarmee je de illustratie kan uitvoeren en onderzoeken we welk materiaal het beste past bij jouw talent en vaardigheden. Verder gaan we kijken naar diverse stijlen van illustreren en gaan we uitproberen welke stijl het beste bij jou past, wellicht heb je wel al een heel eigen stijl waarin je wilt illustreren. Zo worden jouw tekenvaardigheden verder ontwikkeld en uitgewerkt.

Jouw creatieve dromen en fantasieën komen tot leven na het luisteren naar de verhalen en jij vertaalt dat op papier in illustraties. Je wordt uitgedaagd om jouw unieke boek vol prachtige en vooral ook eigenzinnige fantasievolle illustraties te maken. Aan het eind van de dag neem jij je eigen geïllustreerde verhaal mee naar huis!

 

KLIMAAT en DUURZAAMHEID- Hoe maken we samen de wereld leefbaar?

DUURZAME KLIMAAT WORKSHOPS

Hoe maken we samen de wereld en onze directe omgeving leefbaar?

Bureau Kek staat voor Kunst & Klimaat waarin we  duurzame & recyclebare producten onderzoeken,  ontwerpen, hergebruiken en evalueren. In deze lessen stellen we zowel sociaal maatschappelijke  als milieu vraagstukken aan de kaak. De lessen zijn zowel als dagworkshop te boeken en als serie van 6-10 lessen.

N.a.v. het grote wereldwijde klimaat en milieuprobleem en de gevolgen daarvan zijn  KEK- lesprogramma’s voor scholen ontwikkeld in Amsterdam en omgeving. We bouwen met elkaar aan een duurzame stad en leefomgeving.

Het programma staat voor het bewustwordingsproces over de klimaatverandering waarin een uitleg gegeven zal worden over wat er op dit moment gaande is op dit gebied en zal de top 3 van meest vervuilende oorzaken en gevolgen besproken worden.

Wat kunnen wij hieraan doen om leerlingen op scholen bewust mee te laten worden en bijdragen om de stad Amsterdam en haar omgeving meer circulair te maken?

Wat kunnen we eraan doen om een steentje bij te dragen?  Hoe kan je nu duurzame producten inzetten en bijdragen aan een schonere en minder vervuilende leefomgeving? We gaan op onderzoek uit en ontwerpen met elkaar duurzame producten en  kunstwerken van gebruikte materialen.

Deze lessen zijn geschikt voor midden-en bovenbouw.

Yoga

Yoga is hip! Iedereen doet yoga. Waarom kinderen niet!

En dat is niet zomaar! Het leven wordt als” druk” ervaren en yoga kan rust geven.

Op deze dag krijgen de kinderen ervaring met  “stil” zijn door middel van geleide meditaties van woord en geluid .

In een lege ruimte oefenen we yoga houdingen zoals de boom, de vis, de kikker,  de koe etc.

We tekenen wat er gebeurt in ons lichaam als we buitenspelen,  stil zijn, tekenen en yoga doen.

 

Een dag waarin we onderzoeken wat er allemaal gebeurd in ons lichaam op een gewone schooldag.

 

Benodigheden : twee keer 45 min een lege ruimte, tekenpapier en potloden

“Zien en gezien worden” Fotografie

De leerlingen gaan spelen met hun identiteit, de grenzen opzoeken in de verbeelding: letterlijk en figuurlijk. De workshop begint met een presentatie van hedendaagse kunstenaars die binnen hun werk werken met het thema identiteit, voorbeelden
van hedendaagse fotografen zoals Rineke Dijkstra, en Cindy Sherman worden in een powerpoint vertoond.

Aan de hand van hun werken laat Barbara zien hoe vloeiend en veranderlijk een identiteit kan zijn. Met dit gegeven gaan we daarna zelf spelen met identiteit en fotografie is het middel. Wat of wie laat je zien als je voor de camera staat? Durf jij je te laten zien, en hoe dan? Met behulp van van attributen transformeer je jezelf, of versterk je zekere elementen uit je identiteit.

In de workshop zijn we afwisselend model, als fotograaf. Heel letterlijk gaat het dus over “zien en gezien worden”. Door dit samen te doen, door zowel model als fotograaf te zijn ontstaat een verbinding.

Van Ittersums’ achtergrond als theatrale kunst- en portretfotograaf zorgt ervoor dat zij weet hoe ze leerlingen kan uitdagen om zichzelf te laten zien en ook op zoek te gaan naar dat wat ze met elkaar verbindt. 7 digitale camera´s zijn beschikbaar voor deze les.

Avatar Fotografie

Zelfportret Fotografie  & maskers
Geschikt voor groep
4 , 5 , 6 , 7 , 8

Omschrijving
Op deze dag gaan we op zoek naar wie jezelf bent, waar je voor staat en wat de identiteit is die bij hoort. Waar kom ik vandaan en wat wil ik worden. Fantaseer je over wat je graag zou willen zijn of niet…heb je verschillende imago’s, of probeer je juist ‘jezelf’ te tonen. Welke karaktertrekken, emoties zou je van jezelf kunnen uitvergroten, accentueren. Aan de hand van een powerpoint/beeldmateriaal leren de leerlingen naar zichzelf te kijken en te reflecteren/spiegelen. Ook krijgen ze een stukje kunstgeschiedenis over zelfportret en maskers. We gaan beeldend werken met de opdracht collage waarbij je leert hoe je een goed zelfportret maakt in stukjes van papier. Hierbij maak je gebruik van hun eigen fantasie, culturele achtergrond en traditie. In het middaggedeelte wordt er een bijzondere filmpje vertoond over traditionele Afrikaanse maskers en de rituelen die daarbij horen. Vervolgens gaan de leerlingen met hun eigen persoonlijke masker aan de slag. De opdrachten worden in diverse materialen uitgevoerd en gepresenteerd.

Doel en Resultaat
De leerling heeft na afloop van de activiteit kennis opgedaan van de eigen identiteit ‘het zelfportret’ en de cultuur van maskers. Daarnaast heeft de groep verschillende methodes geleerd om een idee/ontwerp praktisch uit te voeren, te vertalen naar een ruimtelijk beeld. De leerling heeft geleerd zich door gebruik van elementaire vaardigheden beeldend uit te drukken in diverse materialen. Het beeldmateriaal wat tijdens de les getoond wordt, is omgezet in vormgeving. Daarbij is kennis opgedaan in de uitvoering van opdrachten met diverse materialen waarbij thema’s als de eigen achtergrond, cultuur, verbeelding en fantasie tot hun recht zijn gekomen

Circus

Circus verveelt nooit!

Op deze dag kunnen de kinderen kiezen of zij grappen willen maken, een truc laten zien, jongleren, koorddansen, een dierentemmer willen zijn , een werkman of de circusdirecteur.

Aan het einde van de dag laten we de voorstelling zien aan een andere groep.

De kinderen zijn bezig met presenteren, samenwerken, trucs en plezier hebben.

Voor dit project heb ik nodig   3 x een uur een  grote lege ruimte  op dezelfde dag. Twee maal in de ochtend en 1 maal in de middag.

Verder een digibord, A3 papier , oliepastelkrijtjes , gymnastiek matten en banken.

 

BODYLAND- Maak je eigen fantasie eiland

  

“Bodyland” is een workshop waarin leerlingen hun eigen land gaan maken. Daarin vertelt iedere leerling een eigen persoonlijk verhaal. Dit kan ook een fantasieverhaal zijn. De workshops is ontstaan door een samenwerkingsverband met vluchtelingen uit diverse landen. De vluchtelingen heb ik via het connectorsprogramma van de Refugee Company ontmoet en introduceer ik  in de stad Amsterdam in de kunstwereld en op scholen.

Dit om aandacht te vragen voor vluchtelingen die in Amsterdam gevestigd zijn en een nieuw bestaan proberen op te bouwen en hun kennis en ervaring  te delen met leerlingen van scholen.

Tijdens deze workshops is er de mogelijkheid om kennis te maken met een vluchteling en samen te werken aan Bodyland. Daardoor ontstaat interactie d.m.v. Kunstzinnige vorming en kunnen leerlingen samen  bouwen aan een nieuw Bodyland. Ondertussen kunnen ervaringen worden  uitgewisseld met vluchtelingen en wordt er verbinding gelegd met elkaar.