Kunst is kijken en dat kunnen kunstenaars en kinderen het best! Dus dat gaan we doen. Ik maak hier o.a. gebruik van de methode VTS: Visual Thinking Strategies. Een methode om beter te leren waarnemen, kritisch te kijken zonder oordeel, open te staan voor andere meningen, alles wat je zegt is de moeite waard!
We kijken naar verschillende werken van kunstenaars. Bij het schilderij van Frida Kahlo kijken we langer dan de gemiddelde 9 seconden en bedenkt en tekent eenieder het moment ervoor of erna. Bij Picasso’s wheeping woman vragen we ons af, wat haar zo verdrietig heeft gemaakt en wat haar naam is? Verschillende korte opdrachten worden gekoppeld aan 2 en 3 dimensionale beelden. Alles wat de verbeeldingskracht en uitdrukkingskracht in taal groter maakt.
Na het bekijken en bevragen van ieder kunstwerk wordt een korte creatieve opdracht gemaakt. We gaan blind tekenen, we luisteren naar muziek en gaan daarop tekenen, maken een ‘one minute sculpture’ en nog veel meer.
In de middag wordt er een gemeenschappelijk sculptuur gemaakt die in de klas kan blijven hangen. Dit kunstwerk zal door de leerlingen uitgebreid worden bekeken, worden bevraagd en er wordt een titel bij bedacht.
Benodigde materialen: beamer of digibord, inlogcode digibord, A3 en A4 papier, kleurpotloden, gum, stiften, lijm, elastiekjes, scharen, verf, zwart papier, witte potloden
Kerndoel PO: 1, 2, 3, 54, 55, 56
De aanleiding tot dit project over dieren is het prentenboek;
Over een kleine mol, die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.
van Werner Holzwarth Wolf Erbruch.
Deze dag staat in het teken van dieren. Toneel spelen met dieren maskers. Tekenen van dieren en van alles leren hoe hoe bijvoorbeeld een mol leeft.
ILLUSTRATIES MAKEN bij de verhalen TOON VAN TELLEGEN
In allerlei boeken zoals voorleesboeken, kinderboeken, wetenschapsboeken, informatieve boeken, lesboeken, kranten, tijdschriften en nog veel meer komen we illustraties tegen. Dit geeft vaak mooie beeldtaal en wekt tal van associaties op. Illustraties zijn vaak gekoppeld aan een stuk tekst om de inhoud van de tekst te versterken en letterlijk te illustreren. Een verhaal kan je dus ook vertellen in een tekening/ schildering/collage of mixed mediatechniek. Zo kan je je eigen beeld bij een verhaal vertellen en ontstaat er beeldtaal.
Door het voorlezen van de prachtige verhalenboeken van Toon van Tellegen gaan we ons laten inspireren om illustraties te maken bij zijn verhalen en bundelen we dit tot een bijzonder boekje. Zo gaan we werken met diverse materialen waarmee je de illustratie kan uitvoeren en onderzoeken we welk materiaal het beste past bij jouw talent en vaardigheden. Verder gaan we kijken naar diverse stijlen van illustreren en gaan we uitproberen welke stijl het beste bij jou past, wellicht heb je wel al een heel eigen stijl waarin je wilt illustreren. Zo worden jouw tekenvaardigheden verder ontwikkeld en uitgewerkt.
Jouw creatieve dromen en fantasieën komen tot leven na het luisteren naar de verhalen en jij vertaalt dat op papier in illustraties. Je wordt uitgedaagd om jouw unieke boek vol prachtige en vooral ook eigenzinnige fantasievolle illustraties te maken. Aan het eind van de dag neem jij je eigen geïllustreerde verhaal mee naar huis!
Het kan ook zijn dat er in de school / de groep een ander thema wordt aangeboden.
De theaterdocent bedenkt dan rond dit thema een passend programma.
Yoga is hip! Iedereen doet yoga. Waarom kinderen niet!
En dat is niet zomaar! Het leven wordt als” druk” ervaren en yoga kan rust geven.
Op deze dag krijgen de kinderen ervaring met “stil” zijn door middel van geleide meditaties van woord en geluid .
In een lege ruimte oefenen we yoga houdingen zoals de boom, de vis, de kikker, de koe etc.
We tekenen wat er gebeurt in ons lichaam als we buitenspelen, stil zijn, tekenen en yoga doen.
Een dag waarin we onderzoeken wat er allemaal gebeurd in ons lichaam op een gewone schooldag.
Benodigheden : twee keer 45 min een lege ruimte, tekenpapier en potloden
Zelfportret Fotografie & maskers
Geschikt voor groep
4 , 5 , 6 , 7 , 8
Omschrijving
Op deze dag gaan we op zoek naar wie jezelf bent, waar je voor staat en wat de identiteit is die bij hoort. Waar kom ik vandaan en wat wil ik worden. Fantaseer je over wat je graag zou willen zijn of niet…heb je verschillende imago’s, of probeer je juist ‘jezelf’ te tonen. Welke karaktertrekken, emoties zou je van jezelf kunnen uitvergroten, accentueren. Aan de hand van een powerpoint/beeldmateriaal leren de leerlingen naar zichzelf te kijken en te reflecteren/spiegelen. Ook krijgen ze een stukje kunstgeschiedenis over zelfportret en maskers. We gaan beeldend werken met de opdracht collage waarbij je leert hoe je een goed zelfportret maakt in stukjes van papier. Hierbij maak je gebruik van hun eigen fantasie, culturele achtergrond en traditie. In het middaggedeelte wordt er een bijzondere filmpje vertoond over traditionele Afrikaanse maskers en de rituelen die daarbij horen. Vervolgens gaan de leerlingen met hun eigen persoonlijke masker aan de slag. De opdrachten worden in diverse materialen uitgevoerd en gepresenteerd.
Doel en Resultaat
De leerling heeft na afloop van de activiteit kennis opgedaan van de eigen identiteit ‘het zelfportret’ en de cultuur van maskers. Daarnaast heeft de groep verschillende methodes geleerd om een idee/ontwerp praktisch uit te voeren, te vertalen naar een ruimtelijk beeld. De leerling heeft geleerd zich door gebruik van elementaire vaardigheden beeldend uit te drukken in diverse materialen. Het beeldmateriaal wat tijdens de les getoond wordt, is omgezet in vormgeving. Daarbij is kennis opgedaan in de uitvoering van opdrachten met diverse materialen waarbij thema’s als de eigen achtergrond, cultuur, verbeelding en fantasie tot hun recht zijn gekomen
Circus verveelt nooit!
Op deze dag kunnen de kinderen kiezen of zij grappen willen maken, een truc laten zien, jongleren, koorddansen, een dierentemmer willen zijn , een werkman of de circusdirecteur.
Aan het einde van de dag laten we de voorstelling zien aan een andere groep.
De kinderen zijn bezig met presenteren, samenwerken, trucs en plezier hebben.
Voor dit project heb ik nodig 3 x een uur een grote lege ruimte op dezelfde dag. Twee maal in de ochtend en 1 maal in de middag.
Verder een digibord, A3 papier , oliepastelkrijtjes , gymnastiek matten en banken.
Voor groep 1 t/m groep 8 rond verhalen, poëzie, sprookjes en volksvertellingen.
De inspiratie haal ik uit mijn eigen kinderboeken, gedichten en vertelvoorstellingen.
Ik heb ruime ervaring voor de klas. Ik ben bevoegd vakdocent Beeldende Vorming en heb een VAR en VOG.
Voor mijn vertelvoorstellingen (kinderboekenweek) en ander werk zie: www.mops.nl.
Een greep uit de titels van mijn kinderboeken
Kikkertje en Slangetje, over een bijzondere vriendschap.
Draakje, over een draakje dat te lelijk is om lief tegen te zijn.
Zout, over een boosaardige koning.
Anansi en twaalf bananen, een Surinaamse fabel.
Een greep uit mijn vertelvoorstellingen
De vuurvogel, naar een Russisch sprookje.
Zingende drum, naar een oud Surinaams volksverhaal over een kleine jongen die een held wordt.
Adeleida, over een monster dat verlangt naar liefde.
Kalebas op de golven, een scheppingsverhaal.
Tanaroewa’s zee, over een jongen die uit liefde voor zijn vissen een eigen zee graaft.

Een greep uit het werk dat kinderen op mijn invaldag kunnen maken
Een papieren theater
Een eigen boek
Geïllustreerde gedichten
Gezamenlijk sprookjesdier
Kalligrafie werkstuk
Droomtekeningen
