Archieven

Het kleutercollege

HET KLEUTERCOLLEGE

Eeuuh, ja ik hoor je denken. Het is natuurlijk een naam met een knipoog. Want kleuters, ja, de meesten kunnen nog geen veters strikken. Maar ze zijn wel geïnteresseerd in heel veel onderwerpen. Ze vinden het super interessant om te weten hoe insecten adem halen, waarom dino’s zijn uitgestorven en hoe we weten dat dinosaurussen op onze planeet geleefd hebben. Wat een robot is en waar ze voor gebruikt worden, en ga zo maar door.

De mens is van origine een leergierig wezen. Het programma op school zou dat kunnen stimuleren. Er wordt teveel gevraagd van kleuters en te weinig gegeven. De hersenverbindingen van kleuters moeten eerst met ervaringen worden gevuld, dan pas gaan de verbindingen beter werken. We kunnen nog zo hard oefenen met cijfers, letters of de dagen van de week. Als een kind niet in de periode zit waarbij het extra gevoelig is voor deze ontwikkeling kost het enorm veel moeite.

Het kleutercollege is beschikbaar binnen Amsterdam. Het zijn dagprogramma’s waarbij de lezingen en knutselactiviteiten kunnen samengaan met de andere activiteiten van de klas; zoals gym, het schoolthema en buitenspelen. Het kan ook ingezet worden in groep 3, als er genoeg knutselmateriaal in de klas aanwezig is. De lessen over robots, insecten, dinosaurussen en zintuigen zijn al uitgetest en goed gekeurd door kinderen in de onderbouw.

Het kleutercollege is het idee van de Amsterdamse creatieve maker Ageethe Groenendaal. Naast haar makerspraktijk heeft zij vanaf het begin veel met kinderen gewerkt. Meer informatie over mijn werk vind je op mijn LinkedIn pagina. Als de school een contract heeft met Lukida Onderwijs, dan ben ik via deze organisatie in te huren. Zo niet, dan kun je mij direct bereiken via 06-13387769 of pixelpolly@gmail.com.

 

Ageethe Groenendaal

Lesprogramma’s voor groep 1/2/3 en lezing plus workshop groep 8.

Mijn doel is het bevorderen van het sociaal-emotioneel leren. (SEL is het ontwikkelingsproces waarmee leerlingen fundamentele levensvaardigheden verwerven). Het stimuleren van geconcentreerd vrij werken, spelen en leren, vanuit eigen initiatief. Creëren, zoals een kunstenaar dat doet in zijn atelier, op onderzoek uit gaan, iets maken met de juiste materialen. Mijn lesdagen zijn gevuld met filosoferen met kinderen, toneelspel, tekenen, knutselen, mindfulness oefeningen, zang, verhalen en dans. Tijdens mijn lessen ligt de focus op het respectvol omgaan met zichzelf en elkaar. Ik ben zorgzaam, creatief, met een schouderklopje en medeleven, probeer ik aandacht te hebben voor de beleefwereld van de kinderen. Mijn werkgebied is in en rondom Amsterdam.

Cursussen die ik gevolgd heb (na mijn HBO opleiding textiel en studie Sociale Wetenschappen):

* Filosoferen met kinderen (online via filosovaardig.nl)

* Kindertekeningen leren lezen (online via evelineruitenberg.com)

* Training interactief voorlezen (via de Voorleesexpress Amsterdam)

* Clownsles geven aan kinderen (train de trainer-cursus)

 

Over een kleine mol, die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.

De aanleiding tot dit project over dieren is het prentenboek;

Over een kleine mol, die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.

van Werner Holzwarth Wolf Erbruch.

Deze dag staat in het teken van dieren. Toneel spelen met dieren maskers.  Tekenen van dieren en van alles leren hoe hoe bijvoorbeeld een mol leeft.

VISUAL STORYTELLING- Illustreren kun je leren

ILLUSTRATIES MAKEN bij de verhalen TOON VAN TELLEGEN

In allerlei boeken zoals voorleesboeken, kinderboeken, wetenschapsboeken, informatieve boeken, lesboeken, kranten, tijdschriften en nog veel meer komen we illustraties tegen. Dit geeft vaak mooie beeldtaal en wekt tal van associaties op. Illustraties zijn vaak gekoppeld aan een stuk tekst om de inhoud van de tekst te versterken en letterlijk te illustreren. Een verhaal kan je dus ook vertellen in een tekening/ schildering/collage of mixed mediatechniek. Zo kan je je eigen beeld bij een verhaal vertellen en ontstaat er beeldtaal.

Door het voorlezen van de prachtige verhalenboeken van Toon van Tellegen gaan we ons laten inspireren om illustraties te maken bij zijn verhalen en bundelen we dit tot een bijzonder boekje. Zo gaan we werken met diverse materialen waarmee je de illustratie kan uitvoeren en onderzoeken we welk materiaal het beste past bij jouw talent en vaardigheden. Verder gaan we kijken naar diverse stijlen van illustreren en gaan we uitproberen welke stijl het beste bij jou past, wellicht heb je wel al een heel eigen stijl waarin je wilt illustreren. Zo worden jouw tekenvaardigheden verder ontwikkeld en uitgewerkt.

Jouw creatieve dromen en fantasieën komen tot leven na het luisteren naar de verhalen en jij vertaalt dat op papier in illustraties. Je wordt uitgedaagd om jouw unieke boek vol prachtige en vooral ook eigenzinnige fantasievolle illustraties te maken. Aan het eind van de dag neem jij je eigen geïllustreerde verhaal mee naar huis!

 

Yoga

Yoga is hip! Iedereen doet yoga. Waarom kinderen niet!

En dat is niet zomaar! Het leven wordt als” druk” ervaren en yoga kan rust geven.

Op deze dag krijgen de kinderen ervaring met  “stil” zijn door middel van geleide meditaties van woord en geluid .

In een lege ruimte oefenen we yoga houdingen zoals de boom, de vis, de kikker,  de koe etc.

We tekenen wat er gebeurt in ons lichaam als we buitenspelen,  stil zijn, tekenen en yoga doen.

 

Een dag waarin we onderzoeken wat er allemaal gebeurd in ons lichaam op een gewone schooldag.

 

Benodigheden : twee keer 45 min een lege ruimte, tekenpapier en potloden

Circus

Circus verveelt nooit!

Op deze dag kunnen de kinderen kiezen of zij grappen willen maken, een truc laten zien, jongleren, koorddansen, een dierentemmer willen zijn , een werkman of de circusdirecteur.

Aan het einde van de dag laten we de voorstelling zien aan een andere groep.

De kinderen zijn bezig met presenteren, samenwerken, trucs en plezier hebben.

Voor dit project heb ik nodig   3 x een uur een  grote lege ruimte  op dezelfde dag. Twee maal in de ochtend en 1 maal in de middag.

Verder een digibord, A3 papier , oliepastelkrijtjes , gymnastiek matten en banken.

 

Beeldende en Literaire projecten

Voor groep 1 t/m groep 8 rond verhalen, poëzie, sprookjes en volksvertellingen.
De inspiratie haal ik uit mijn eigen kinderboeken, gedichten en vertelvoorstellingen.
Ik heb ruime ervaring voor de klas. Ik ben bevoegd vakdocent Beeldende Vorming en heb een VAR en VOG.
Voor mijn vertelvoorstellingen (kinderboekenweek) en ander werk zie: www.mops.nl.

Een greep uit de titels van mijn kinderboeken
Kikkertje en Slangetje, over een bijzondere vriendschap.
Draakje, over een draakje dat te lelijk is om lief tegen te zijn.
Zout, over een boosaardige koning.
Anansi en twaalf bananen, een Surinaamse fabel.

Een greep uit mijn vertelvoorstellingen
De vuurvogel, naar een Russisch sprookje.
Zingende drum, naar een oud Surinaams volksverhaal over een kleine jongen die een held wordt.
Adeleida, over een monster dat verlangt naar liefde.
Kalebas op de golven, een scheppingsverhaal.
Tanaroewa’s zee, over een jongen die uit liefde voor zijn vissen een eigen zee graaft.
IMG_20140313_141107

Een greep uit het werk dat kinderen op mijn invaldag kunnen maken
Een papieren theater
Een eigen boek
Geïllustreerde gedichten
Gezamenlijk sprookjesdier
Kalligrafie werkstuk
Droomtekeningen
Marijke van Mil-project papieren theater-2014-2

En dat met een lap

Groep 1 t/m 4: En dat met een lap.

Wat kun je nu doen met een lap?  Een doodgewone lap!

Heel wat !

Een schoenendoos met allemaal vederlichte doekjes blijken allemaal personages te zijn , die tegen elkaar aangedrukt liggen in een donkerdoosje. Gelukkig mogen zij eruit en elk kind laat zijn lap tot leven komen.

In een grote ruimte  in school spelen we met gekleurde  lappen van  1 bij 2 meter op muziek.

We kijken naar elkaar en bekijken wanneer de toneelspeler ons gaat boeien.

De eerste beginselen van het maken van theater en het kijken naar theater komen aan de orde.

En dan de magie van de grote zijden lap. We laten de lap samen bewegen als een grote zee. We kruipen eronder en de lucht blijft onder het doek hangen.

En na alle beweging en kleurenpracht maken we een tekening van wat wij ervaren hebben.

Nodig: stickers, speellokaal gedurende 45 minuten in de ochtend en middag, papier en oliepastel

IMG_1088

Blauwtje en Geeltje

IMG_4966

Blauwtje en Geeltje van Leo Lionni. Grote blauwe en gele lappen komen tot leven in dit project. Vervolgens worden de kleuren op papier gemengd en er ontstaat…

Nodig: stickers, speellokaal 45 min., blauwe en gele verf en papier