Willy Looyenbeschikbaarheid »

Ik ben beeldend kunstenaar en vakdocent en heb aan verschillende scholen en instellingen cultuureducatie/workshops gegeven. Van 2008 tot eind 2014 ben ik werkzaam geweest voor de zoete inval. Mijn projecten bestaan uit verschillende werkwijzen en technieken, hiermee hoop ik, bij elke leerling, plezier en vrijheid te ontplooien in het vormgeven van hun eigen verbeelding. In mijn kunst/cultuur projecten betrek ik de culturele diversiteit waarin we leven in Nederland en in de rest van de wereld.
Ik bied de leerlingen andere perspectieven over hoe en waar mensen leven (Wonen wereld-wijd) (Torenhoog), hoe mensen met elkaar communiceren (Bedenk je eigen alfabet) en op de diversiteit van mensen en culturen (Made in China).
Hedendaagse cultuuruitingen (Harry Potter & Fabeldieren) plaats ik in het perspectief van mythen en cultureel erfgoed (Hooggeëerd publiek). Vanuit het hier en nu kijken we naar de toekomst (Kunnen mensen robots zijn) (Op weg naar de toekomst). Het verwezenlijken van dromen komt tot uiting in de projecten Hoog in de lucht en Ontwerp je ideale park.

Projecten

Made in China

De Qi van het verre Oosten We gaan op bezoek in China en maken kennis met de oude cultuur van China. De Chinese filosofie van de Tao, T’ai chi, yin yang en het begrip Qi. We lezen een legende van Boeddha en een wijsheid uit de Tao Te Tjing. De Chinese filosofie komt terug in … Lees verder Made in China

Op weg naar de toekomst

Verleden, heden en toekomst van de fiets Leerlingen komen elke dag met de fiets naar school. Maar hoe ziet hun fiets er eigenlijk uit. We bespreken de uitvinding van het wiel. (tandwiel, snaarwiel). We bekijken een film over de geschiedenis van de fiets. Bespreken welke fietsen er allemaal bestaan zoals de kleurrijke riksjas in Azie. Hoe … Lees verder Op weg naar de toekomst

Torenhoog

Torens en andere hoge gebouwen in de wereld We gaan de wereld rond en bespreken verschillende torens, zoals vuurtoren, watertoren, verkeerstoren, kerktoren, kasteeltoren, Eiffeltoren, toren van Pisa en toren van Babel. We bespreken ook een minaret en pagode. Bekijken een filmpje over de toren van Babel en menselijke torens in Spanje. We kijken naar hele … Lees verder Torenhoog

Hooggeëerd publiek

Het circus in de kunst De circuscultuur is inmiddels erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Het circus ontwikkelde van optredens met exotische dieren naar meer acrobatische uitvoeringen zoals in Cirque du Soleil. Veel kunstenaars zijn geïnteresseerd in het circus. Picasso, Karel Appel, Paul Cézanne, Alexander Calder en vele anderen. Aan de hand van kunstwerken van het … Lees verder Hooggeëerd publiek

Ontwerp je ideale park

Vorm en inrichting van een park In Amsterdam zijn verschillende soorten parken. Elke buurt heeft wel een park, waar je naartoe kan gaan om te spelen, of voor sportactiviteiten. Waaruit bestaat een park? Natuur, bomen, water etc. Misschien heb je wel eens je verjaardag gevierd in een park, of ging je picknicken met je familie … Lees verder Ontwerp je ideale park

Kunnen robots mensen zijn

Kunnen robots mensen zijn is een actueel thema. Er zijn al verschillende robot dubbelgangers van mensen zoals De Geminoid Df. De leerlingen zijn gewend aan robots in films en andere media. Hoe ziet een toekomst eruit met robots? Nemen robots de wereld in de toekomst van mensen over? Kunnen robots echt mensen zijn?. Waarin verschillen … Lees verder Kunnen robots mensen zijn

Hoog in de lucht

In 2010 vloog de kunstenaar Joost Conijn met een eigengemaakt vliegtuigje tot diep in Afrika. Jarno Smeets kreeg wereldwijd aandacht met een filmpje waarop hij ‘vloog’. De wens om te vliegen hebben mensen al sinds eeuwen. We lezen de mythe van Icarus. We bekijken een film over de geschiedenis van het vliegen met o.a. Leonardo … Lees verder Hoog in de lucht

Wonen wereldwijd

Het project wonen wereldwijd besteedt aandacht aan alle mogelijke woonvormen in de wereld. De leerlingen worden bewust van alle soorten woningen/verblijfplaatsen die er zijn in Nederland en de Wereld. Tijdelijke, permanente en bijzondere verblijven worden behandeld. Van appartement tot asielzoekerscentrum, van grot tot boomhut. Woonvormen in verschillende delen van de wereld worden besproken dmv afbeeldingen. … Lees verder Wonen wereldwijd

Harry Potter en fabeldieren

In de boeken van Harry Potter komen verschillende fabeldieren voor, zoals Hypogrief, Centaur, Pegasus, Feniks, Eenhoorn, Sfinx en Basilisk. De klas maakt kennis met deze fabeldieren, die door de eeuwen heen verbeeldt zijn door kunstenaars. Naar aanleiding van de Griekse mythe van Pegasus en prins Bellerophon gaan we aan het werk. Andere fabeldieren/mythologische dieren bespreken … Lees verder Harry Potter en fabeldieren

Bedenk je eigen alfabet

In de wereld worden veel verschillende talen gesproken/geschreven.Ook in Nederland. Iedereen heeft wel eens Arabische, Chinese of andere lettertekens gezien. Voor ons zijn dit vaak vreemde tekens. We bekijken verschillende soorten lettertekens. Met deze tekens gaan we een eigen alfabet bedenken. Ook leer je verschillende geheimtalen. Vertel over ontwikkeling beeldschrift en hierogliefen. Resultaat  Verschillende tekeningen … Lees verder Bedenk je eigen alfabet

Algemene informatie

Willy Looyen
  • website: http://willylooyen.nl
  • email: willylooyen@upcmail.nl
  • telefoon: 0641457293
  • Groep(en):
    • groep 3
    • groep 4
    • groep 5
    • groep 6
    • groep 7
    • groep 8
  • Project(en):
  • Beschikbaarheid:
    • M
    • T
    • W
    • T
    • F
    • S
    • S
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
    • 27
    • 28
    • 29
    • 30
    • 31
    Loading
  • Betaalinformatie